Skip to content

Snikende toalett, rømt lama

January 5, 2015

overskriftscollage14

Ok, ok. Jeg er seint ute igjen. Unnskyld. Jeg legger meg flat. Bøyer meg i hatten. Men nå, endelig, er kandidatene klare. Stem på fjorårets teiteste overskrift her og nå!

lamaerOverskriftsåret 2014 har naturligvis budt på de obligatoriske ordspillene.

Magdi har vært ute med rap-kjeften sin. NRK har fått Kara-kulde-sjokk. Balotellis kanonkule ga Costa bjelleklang.

Det er likevel Couscous, Ivan og Ismail som står for årets teiteste ordspill. De tre sirkusartistenes eskapader i hovedstaden førte nemlig til god dekning i selveste Dabla – under den fantastisk dustete overskrifta “Da la lama på rømmen i Oslo¹”. Lamadrama ding dong, lissom.

Fra ulovlige truser til venninne-bikini

skapet

Nedgangen i teite sex- og nakenhetsrelaterte overskrifter fortsetter også i år. Riktignok kunne Dagbladet melde om at noen telefonselgere fikk bot for ulovlige truser, og at bestefar (90) kom ut av skapet til barnebarnet², men heldigvis var ingen av disse sakene på langt nær så sjokkerende som overskriftene tyder på. Aftenposten kunne fortelle at en moteredaktør rotet med venninne-bikini³, men heller ikke denne saken dreide seg egentlig om noen “wardrobe malfunction”.

Freske avspark og snikende toaletter

Heller ikke i min favorittkategori, absurdgalleriet, har overskriftene stått i kø. Likevel har avisene også i år funnet plass til enkelte perler. I mars meldte VG at Mette-Marit sprengte bombe, tok avspark og fikk hatt. Denne overskrifta klarer det kunststykke å være forvirrende, potensielt villedende og komplett latterlig samtidig som den faktisk ser ut til å fungere som ei slags oppsummering av de minst viktige punktene i en sak.

Hovedkonkurrenten Dagbladet har snappa opp sin mest absurde sak fra utlandet, nærmere bestemt Nederland. I november fortalte avisa om en stakkars mann som var så uheldig som det kan gå an. Ifølge Dagbladets overskrift blei mannen nemlig sendt til sykehus etter at en flyvende moped blei truffet av et snikende toalett. Ved nærmere ettersyn kan det imidlertid se ut til at Dagbladets deskere har blitt noe revet med av sakens absurditet. Så vidt jeg kan se, dreier det seg om en helt vanlig moped. Den fløy heller ikke da den blei truffet av toalettet, og det kan vel også diskuteres om nevnte urinal egentlig sneik, da det kom stigende opp av bakken.

Joda, det ser ut til å stemme at mopeden fikk seg en luftetur, men først etter å ha kollidert med toalettet. Og hele saken er faktisk så absurd i seg selv at den er verdt en artikkel. Likevel er det ingen tvil om at overskrifta her lover mer enn den kan holde. Den blir rett og slett unødvendig teit. Om noen skulle tvile på at det faktisk er mulig å omtale en slik sak i mer nøkterne ordelag, holder det med en kikk på trauste BBC, som nøyde seg med å melde om “Man injured by Amsterdam pop-up toilet”.¨

Ctrøken C-classe Ctår til Ctryk

Ifølge VG er det liksom noe ekstra når det ankommer en ny Mercedes-Benz. Det har jeg ingen forutsetninger for å vurdere. Jeg har imidlertid opparbeida meg solid kompetanse når det gjelder å vurdere teite overskrifter, og kan dermed konstatere at VG har levert et prakteksemplar i sin test av Mercedes C-klasse. Eller burde jeg kanskje skrive C-Classe?

VG er tydeligvis svært fornøyde med bilen, som de utstyrer med merkelappen “Hel-Ctrøken”. Jada, bilen er sikkert grei nok den. Overskrifta, derimot, er rett og slett überteit – særlig siden VG her går glipp av en enestående sjanse til å benytte langt mer musikalske ordspill.

Som jeg skreiv i min egen overskrift, synes jeg VGs innsats her Ctår til Ctryk, men det blir kanskje litt i overkant teit. Jeg får nøye meg med å dele ut en C- for manglende kreativitet og lemfeldig omgang med “artige” konsonanter.

Nå er det naturligvis ikke min jobb å dele ut karakterer til fjorårets teiteste overskrifter. Det er din jobb! Stem på Årets teiteste overskrift 2014 innen søndag 11. januar!

¹ Her som «Tre lamaer på rømmen i Oslo».

² Her som «Inspirert av Grant, kom bestefaren (90) ut av skapet rett før han døde».

³ Her som «Mener Rudjord blandet roller som redaktør».

Leave a Reply

