Skip to content

Et rop om hjelp

December 7, 2012

teit1Jeg er som kjent bare en røst som roper i ødemarken, og nå roper jeg om hjelp. Hjelp med et ganske teit problem. Enten har 2012 vært et usedvanlig lite teit år, eller så har jeg vært usedvanlig lite oppmerksom. Hvorom allting er, er årets liste over teite overskrifter fortsatt altfor kort.

Nok en gang er det opp til dere, mine oppmerksomme lesere, å sørge for at årets latterligste, mest begredelige, uintelligente og/eller absurde uhyrligheter får den oppmerksomheten de (kanskje ikke) fortjener.

Årets us(m)akeligheter, overdrivelser, dårlige ordspill og andre mer eller mindre morsomme utslag av journalistisk teithet kan nomineres pr. e-post til thesungame(a)yahoo.com eller – med fordel – i kommentarfeltet til dette innlegget.

Reglene for kåringa av Årets teiteste overskrift 2012 er som følger:

  • For at ei overskrift skal kunne nomineres, må den ha stått i ei riksdekkende norsk avis eller på ei tilsvarende nyhetsnettside. Lokale og regionale medier, blogger, parti- og propagandaorganer samt reine bransje- og nisjemedier kan ikke delta.
  • Brukergenerert innhold som kommentarer, leser- og blogginnlegg og såkalte borgersaker kan ikke nomineres.
  • For at jeg skal kunne verifisere at overskrifta faktisk har vært brukt, må alle som nominerer huske å skrive når og hvor den nominerte overskrifta blei publisert. Er overskrifta henta fra et nettmedium, er det fint om dere lenker direkte til den aktuelle artikkelen.
  • Dersom det oppstår tvil om reglene eller tolkning og anvendelse av disse, vil undertegnede opptre som despotisk og ubestikkelig dommer.

Frist for nominasjoner er  mandag 31. desember, selveste nyttårsaften.

En jury bestående av meg sjøl vil plukke ut flere enn fem og færre enn ti overskrifter blant de aller teiteste innsendte kandidatene samt mine egne favoritter. Disse vil bli offentliggjort torsdag 3. januar, og så er det opp til mine skarpsindige lesere å kåre en vinner.

Dabladominans

Mine mest trofaste lesere vil kanskje huske at Dagbladet har markert seg som en av landets mest produktive teithetsleverandører gjennom årene. Riktignok nådde de ikke helt opp verken i 2010 eller 2011. Likevel har ingen andre nyhetsorganer klart å kapre medie-Norges minst lukrative tittel tre år på rad. Dabla kan dermed fortsatt med rette kalles Norges teiteste avis. Denne tittelen er antakelig vel fortjent. Likevel er det med en viss bekymring jeg noterer meg at Dagbladet er voldsomt overrepresentert på årets liste. Jeg nekter å tru at de faktisk kan være så mye teitere enn konkurrentene, og går derfor utfra at denne skeivheten skyldes mitt eget sløve medieblikk. Jeg vil derfor være spesielt takknemlig om leserne kan bidra med gullkorn fra andre publikasjoner.

No comments yet

Leave a Reply

