Skip to content

Nysgjerrig på roboter

February 28, 2012

 

Slangeroboten Wheeko

Som den oppmerskomme leser kanskje har lagt merke til, har jeg skrevet deprimerende lite her på bloggen de siste månedene. Som den enda mer oppmerksomme leser muligens kan huske, er det fordi jeg har skrevet på noe annet.

Noen av dere har kanskje også latt merke til at jeg i den samme perioden har kvitra en god del om roboter. Den nærmest overmenneskelig oppmerksomme leser kan til og med ha fått med seg at jeg blei tildelt stipend for å skrive sakprosa for barn og unge. Gitt at vedkommende også behersker grunnleggende matematikk, har hun nok allerede lagt sammen to og to, og fått sånn ca. fire.

Jada. Jeg har skrevet bok. Om roboter.

I dag finnes det roboter nesten overalt. Det er roboter under vann, oppe i lufta og til og med i verdensrommet. Kanskje er det også en robot hjemme hos deg? I boka Nysgjerrig på roboter får du vite mer om alle disse spennende robotene. Hva gjør de i dag, og hva kan de gjøre i framtida? Hvor smarte er de egentlig? Kan vi lage «robotmennesker»?

Boka er en del av Nysgjerrig på-serien som blir gitt ut i samarbeid med Norges forskningsråd og Nysgjerrigper. Den kommer ut på Mangschou forlag i mai. Nysgjerrig på roboter er skrevet for barn mellom åtte og tolv, men den passer også fint for voksne som er nysgjerrige på roboter.

Spennende og skummelt

Jeg elsker å skrive. Jeg synes faktisk jeg er ganske flink til det også. Flink nok til at folk betaler meg for det, i hvert fall. I tillegg til det jeg skriver her på bloggen, har jeg skrevet for både aviser og blader, på andre blogger og forskjellige nettsider. Men jeg har aldri skrevet ei hel bok før. Arbeidet med boka har derfor vært både spennende og skummelt, morsomt og tidvis frustrerende. Og ikke før ganske nylig har jeg klart å tru på at det faktisk kom til å bli ei helt ordentlig bok, på et helt ordentlig forlag.

Nå har manuskriptet vært gjennom ørten runder med forlagsredaktøren. Fire forskjellige fagkonsulenter har kommet med nyttige og viktige innspill. I forrige uke kom manuset tilbake fra korrektur. Illustratørene illustrerer og designerne designer. Det ser altså ut til at det faktisk blir ei bok av dette. Kanskje blir det til og med ei ganske god bok?

Det er lenge til mai. Den som venter på noe god, skal etter sigende ikke vente forgjeves. Men om du ikke orker å vente, kan du jo ta en kikk på den nyoppretta Robotbokbloggen. Der kommer jeg til å skrive en del om det å skrive bok. Og ganske mye om roboter.

Hvis du synes roboter er det kjedeligste i hele verden, eller at barnebøker er skikkelig barnslig, er det heller ingen grunn til panikk. Nå som manus er i boks, får jeg forhåpentligvis tid til mer blogging, også om helt andre ting. Stay tuned, som de sier i junaiten!

Leave a Reply

