Skip to content

Medielogg: Den nye arbeidsdagen

January 27, 2011

Januar 2011.

Strilefse og havreskjorte.

Strøsand, parafin og hjemmekontor.

iPhone, Spotify, radio, blogg, fagpresse og nettaviser.

Medielogging, refleksjon og selvinnsikt.

Medielogg 25. januar

(En nokså vanlig dag på (hjemme-)kontoret.)

Spill

  • Hungry Shark (iPhone)

Nyheter

  • Aftenposten (iphone-app)
  • Dagbladet.no

Musikk

Sosiale medier

Fagpresse

Radio

  • Siste halvtime av Radioselskapet (P2, FM)
  • Latinskolen (P2, FM, i bilen)

TV

Grey’s Anatomy (TV2)

Annet

E-post (på laptopen)

Mine medievaner – et forsøk på selvinnsikt

I den forrige medieloggen lovte jeg å avslutte denne lille serien med noen refleksjoner rundt min egen mediebruk. Selv om det statistiske materialet mitt er noe tynt (én feriedag, én reisedag og én nokså vanlig arbeidsdag), har jeg gjort følgende observasjoner:

Plast og papir VS ettall og nuller

Jeg er nokså altetende både når det gjelder sjanger og medium. Jeg leser både fag- og skjønnlitteratur, stripeserier og grafiske romaner, Aftenposten, VG og Dagbladet, både på nett og papir. Jeg lytter med glede til både jazz, rock, klassisk musikk og det jeg har valgt å kalle mann/dame med gitar. I flere medier. Bøker konsumeres (dessverre for sjelden og sakte i disse dager) både i papir- og e-versjon.

Imidlertid er det ett medium jeg fullstendig har unngått. Om det er fordi jeg er bakstreversk eller framsynt er jeg litt usikker på. Faktum er i hvert fall at jeg til dags dato aldri har kjøpt ei musikkfil. Jeg har masse musikk på CD som jeg fortsatt lytter til med stor glede, og jeg elsker intrikat designa plateomslag i diverse materialer. Jeg har også blitt veldig glad i abonnementsbaserte Spotify, som lar meg lytte til enorme mengder musikk – så lenge jeg betaler abonnementsavgifta. Begge deler har blitt helt naturlige måter å høre på musikk på. Å kjøpe digitale filer med musikk appellerer imidlertid overhodet ikke til meg. Jeg er fortsatt så barnslig at jeg synes den fysiske CDen, med cover og det hele, er et fint bevis på at jeg faktisk har kjøpt noe. Og eier det. Hvis jeg først skal gi avkall på ei fysisk musikksamling, vil jeg til gjengjeld ha tilgang til ei formidabel digital ei. Spotify gir meg det. Å kjøpe musikk på fil gir meg derimot lite annet enn det verste fra begge verdener.

Hverdag og fest, borte bra og hjemme best

Jeg er ikke sikker på hvor tydelig det er for leserne, men for meg har det i hvert fall blitt ganske klart at mediebruken min endrer seg betraktelig i takt med hvor jeg befinner meg geografisk, og om jeg jobber eller ikke. Jobben min innebærer både et betraktelig mediekonsum og mange timer foran dataskjermen. Dermed blir konsumet av diverse fagtidsskrifter o.l. spesielt og nettmedier generelt betraktelig høyere på arbeidsdager enn i helger og ferier. For å hegne om det fysiske samværet med venner og familie, har jeg også pålagt meg sjøl twitterforbud på helge- og helligdager. Sammen med en hang til diverse friluftsaktiviteter bidrar dette sterkt til å holde mediekonsumet nede på disse dagene.

Når man er ute og reiser, oppstår det uunngåelig en del dødtid. Dermed har jeg ofte bedre tid til å lese når jeg reiser enn ellers. Dessverre er det ikke mulig å ta med seg ubegrensa med lesestoff. Spesielt ikke ettersom stadig flere forlag har bestemt seg for å gjøre det vanskelig for oss ikke-amerikanere å kjøpe e-bøker. Derfor blir jeg nokså ukritisk når jeg reiser, og sluker stort sett det jeg kan finne, låne eller få tak i på annet vis underveis.

Løsrevne observasjoner

  • Pete Molinari har noen gode låter, og ganske mange slitsomme. Samt en nokså nasal stemme.
  • Det er antakelig en formildende omstendighet at det ikke var min idé å se på Grey´s Anatomy. Jeg er imidlertid usikker på om det gjør saken bedre eller verre at jeg blei sittende og se på fordi episoden dreide seg om en gal mann som forsøkte å skyte flest mulig kirurger. Jeg må i hvert fall innrømme at det faktisk var ganske spennende.
  • Jeg blir litt for fort litt for hekta på iPhone-spill. Hungry Shark er strengt tatt ikke såååå bra.
  • Jeg lurer på om det er flere enn meg som pleier å høre på Latinskolen på vei hjem fra kickboxingtrening.

Leave a Reply

