Skip to content

Absurd outsider knuste konkurrentene

January 17, 2011

Før jul viste leserne en nærmest rørende iver etter å komme med forslag til Årets teiteste overskrift 2010. Enten det skyldes beslutningsvegring, omgangssyke, store mengder julemat eller dårlig timing, var denne iveren imidlertid forvandla til nærmest total apati da vinneren skulle kåres. Helt fram mot fristen var interessen heller laber. De få som stemte fordelte seg også utrulig jevnt mellom kandidatene, og det var lenge helt åpent hvem som skulle stikke av med årets minst lukrative tittel denne gangen.

På kåringas aller siste dag har noe(n) åpenbart mobilisert sofavelgerne. Dette resulterte i både et relativt høyt stemmetall og en noe overraskende vinner.

Som de fleste mer eller mindre oppegående avislesere har fått med seg, har landets største løssalgs- og nettaviser de siste åra blitt vanskeligere og vanskeligere å skille fra den kulørte ukepressen. Viktige nyheter og samfunnsanalyser henvises til små notiser langt inne i blekkene, mens forsidene fylles av sex-, sjokk- og skandaleoverskrifter og mer eller mindre vellykka ordspill i stadig feitere typer. Dette har naturligvis ergra de store en god stund allerede. Det har imidlertid også mora enkelte små, og fram til nå har dustete ordspill med dobbel bunn og muligheter for slibrige tolkninger gjort det skarpt i denne kåringa.

I år virker det som om leserne er gått grundig lei av både fyll og nakenhet, samt teite ordspill og ditto nyord. Dermed blir Dagbladet – for første gang i kåringas fireårige historie – fullstendig sjanseløse. Ut av det blå kommer nykommeren Dagens Næringsliv og knuser all motstand med den lettere absurde overskrifta «– Verden kunne sett helt annerledes ut».

Selvfølgelig, intetsigende  og misvisende

Det er vanskelig å være uenig med DN og valutaanalytiker Ole Håkon Eek-Nielsen i denne påstanden. Verden kunne unektelig sett helt annerledes ut. Hvis det bare ikke hadde vært for at den ser ut akkurat sånn som den gjør. Likevel – eller nettopp derfor – er denne overskrifta en (u)verdig vinner. Her har vi noe så sjeldent som et utsagn som er både selvfølgelig, intetsigende og nokså misvisende på samme tid. Påstanden kan bety nær sagt hva som helst, og det er så å si umulig å gjette seg til hva den skal bety i denne overskrifta. Selv etter å ha lest hele intervjuet flere ganger, sliter jeg faktisk litt med å få tak i meningsinnholdet.

Det er altså ikke så rart at Dagens Næringslivs smått absurde mesterstykke var en svært populær kandidat til medie-Norges teiteste pris. DN fikk dobbelt så mange stemmer som andreplassen, Dagbladets Naken-Stang, og det er dermed fristende å kalle dem uslåelige. Det blir imidlertid litt feil. Verden kunne jo tross alt sett helt annerledes ut.

Uansett er det bare å konstatere at Dagbladet endelig har møtt sin overmann, og gratulere Dagens Næringsliv med Årets teiteste overskrift 2010.

4 Comments leave one →
  1. Åsmund Berg Holm permalink
    January 20, 2011 4:32 am

    Fortsett med denne fantastiske konkurransen! Det er bare et spørsmål om tid før tabloidpressen får øynene opp for denne konkurransen. Det gjenstår bare å se om de da vil gjøre sitt ytterste for å vinne, eller det motsatte, siden en slik pris medfører noe negativ omtale. Jeg mistenker allikevel at en del av vinnerene ville vært svært stolte av prisen, sånn virker det i alle fall hvis du åpner en hvilkensomhelst norsk tabloid avis (du trenger for så vidt ikke å åpne den). Artig er det uansett at DN danker ut både VG og Dagbladet, hvem skulle trodd…..

    Like

  2. January 20, 2011 12:47 pm

    Det lave antallet stemmer i starten fikk meg til å lure på om jeg skulle legge inn årene etter årets kåring. Heldigvis tok stemmetallet seg opp mot slutten (jeg mistenker at noen jeg kjenner har drevet litt kampanjevirksomhet), og til slutt endte jeg opp med flere stemmer enn i fjor.

    Det lover godt – for prisen, ikke nødvendigvis for pressen – at Dagbladets teithetsmonopol endelig er brutt. Selv om Dagbladet også denne gangen var uslåelige på kvantitet, var det umulig å slå DN når det gjaldt absurditet. Teitheten lever tydeligvis i beste velgående i alle større norske aviser, og dermed er det rom for denne kåringa også i framtida. Fortsett å sende inn forslag, jeg har allerede begynt på årets liste!

    Like

Trackbacks

  1. I nakendrakt « Sungame
  2. Et rop om hjelp « Sungame

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: