Skip to content

Vil gassmygg, bryllups-fyll eller kvinnelig fashionista danke ut blekkspruten og den halve bikinidama?

January 4, 2011

Den teitere sida av medieåret 2010.

Medieåret 2010 har muligens vært marginalt mindre teit enn topp-/bunnåret 2009. Takket være god hjelp fra leserne, har jeg imidlertid ikke mangla kandidater til Årets teiteste overskrift 2010.

Heller ikke i decenniets siste år har avisene holdt seg for gode til å krydre for- og nettsidene med mer eller mindre morsomme ordspill. Finn fant Google, forskere fant «Gen Tonic», måkejakt blei svalestup og en stakkars politimann blei sparka i “terningene“. På Yatzi, må vite. Man skulle kanskje tru at badende hjortedyr hadde mista sin nyhetsverdi siden fjorårets kåring, men den gang ei. I et øyeblikks stormannsgalskap begynner jeg nesten å lure på om (desk-)journalistene faktisk går inn for å havne på denne lista.

Nazister, nyord og nakenhet

Også 2010 sto i de latterlige nyordenes tegn.  Avisene har formelig velta seg i mer eller mindre nyskapende lingvistiske kreasjoner, fra nazi-trøbbel til nazi-Tarzan, og fra rumpe-flambering til protestpenis. Og NRK har gått i erotikkfella¹.

Akkurat det er den tidligere så respektable statskanalen imidlertid ikke aleine om. Fjorårets forsider har formelig bugna av sex og nakenhet. Den nyhetshungrige leser har fått servert både en opphissa fransk G-punkt-debatt, nakne, villfarne tyske damer, erigerte transepeniser og pubertal sauepuling. Naken-Stang har støtta kjole-Hansen², mens amerikanske politikere har hatt en real naken-fight i dusjen. Man kan bli reint penislei av mindre.

Ord trenger imidlertid ikke nødvendigvis å være verken sexrelaterte eller flunkende nye for å virke latterlige. Det er Dagbladets grundige dekning av statsbudsjettet for 2011 et godt eksempel på: “-Han er det perfekte armcandy for enhver kvinnelig fashionista”.

Tynt i absurdgalleriet

Også denne gangen er det dessverre ganske romslig i min favorittkategori; de fullstendig absurde overskriftene. De faste teithetsleverandørene Dagbladet og VG ser ut til å ha holdt seg til sex og nakenhet, samt bløte ordspill og andre latterlige lingvistiske nyskapninger også i 2010. Heldigvis har outsiderne Aftenposten og Dagens Næringsliv  levert to relativt absurde kandidater i henholdsvis «Gassmygg er som fluepapir» og «-Verden kunne sett helt annerledes ut».

På vei mot teithetsmonopol?

Å regne VG med som hoffleverandør av kongelig teithet også i 2010 blir forresten nesten litt urettferdig. Riktignok er de representert med noen durabelige teitheter som blant annet involverer elektrosjokk-pistoler, hopptrenere og tsjetsjenske presidenter, men de er ikke i nærheten av å utfordre Dagbladets totale dominans reint kvantitetsmessig.

Dagbladet har stukket av med medie-Norges minst lukrative tittel ved alle de fire forrige kåringene, og er altså fortsatt Norges teiteste avis. Kan noen danke ut blekkspruten og den halve bikinidama og dytte Dabla ned fra teithetstronen i år, eller er vi på vei mot et de facto teithetsmonopol?

Svaret er det bare dere, kjære lesere, som kan gi. Jeg håper derfor dere også i år vil gjøre en hederlig innsats og stemme fram (fjor-)Årets teiteste overskrift.

Siste frist for å stemme er onsdag 12. januar, og du kan bare stemme én gang³.

Måtte den teiteste vinne!

OBS! Avstemninga er nå stengt!

¹Opprinnelig var overskrifta “Går i erotikkfella”, men NRK har bytta den ut med “En blandet opplevelse“.

²I papirutgaven av Dagbladet lød overskrifta “Naken-Stang støtter kjole-Hansen – Hun er kul”. På nett er den litt annerledes: “- Jeg synes hun er kul. Naken-Fabian støtter kjole-Hansen”.

³Det er naturligvis ingenting i veien for å oppfordre familie og venner, samt folk og/eller fe til å stemme på din favorittoverskrift…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: