Skip to content

Du skal ikke slå!

October 25, 2007

Du skal ikke slå ihjel. Du skal ikke slå din far og din mor. Du skal ikke slå debattmotstandere, rasister, sjåvinister, kommunister, feminister eller noen som helst slags -ister. Du skal ikke slå politifolk, asylsøkere, ambassadeansatte eller demonstranter. Du skal ikke slå i taxikøen, på Stortinget eller på dansegulvet. Du skal ikke slå menn, kvinner, eller hunder, og du skal i hvert fall aldri, aldri slå barn.

grandvilleI min grenseløse naivitet trudde jeg dette var – i mangel av et bedre ord – barnelærdom. Jeg trudde faktisk de aller, aller fleste nordmenn var enige om at vi faktisk ikke slår barn her i landet. Joda, jeg hadde en mistanke om at enkelte generelt kjipe og moralsk forkvaklede individer kunne være av en annen oppfatning. Derfor er jeg ikke veldig sjokkert over at VG nå kan melde at Carl I. Hagen mener at det han kaller en «kjærlig, men mild form for avstraffelse» må aksepteres.

Derimot er det både skuffende og sjokkerende at presumptivt oppegående folk som Trond Viggo Torgersen og Thorbjørn Berntsen mener at “et enkelt klaps eller en ørefik er innenfor det man må kunne tolerere fra foreldrene”. Selv Aslam Ahsan, som på 1990-tallet reiste rundt og fortalte norsk-pakistanske foreldre at de ikke måtte slå sine barn fordi det er mot norsk lov, står nå fram som tilhenger av “en mild form for fysisk avstraffelse, som en ørefik eller ris”.

Uklar lov, klar moral

Ifølge VG er norsk lov ikke entydig på foreldres rett til å «refse sine barn». Å slå er i utgangspunktet forbudt, men i en Høyesterettsdom fra 2005 heter det at «lettere klaps i oppdragelsesøyemed» må godtas. Som det heter på nynorsk: I beg to differ. Vold mot barn må IKKE under noen omstendighet godtas. Aldri. Om loven er noe uklar, er moral, etikk og folkeskikk glassklare på dette punktet: du skal ikke slå, og du skal i hvert fall ikke slå barn.

Jeg er heldigvis langt fra aleine om å mene dette. VG skriver at eksperter på barneoppdragelse advarer sterkt mot enhver form for fysisk avstraffelse. Også Barneombud Reidar Hjermann mener ifølge Aftenposten at all fysisk avstraffelse av barn er galt. Han får støtte av 63% av avisas lesere. Til og med 54% av VG-leserne har skjønt dette enkle prinsippet: Du skal ikke slå barn.

Behersk dere!

Selv om dette prinsippet kan virke enkelt og innlysende, er det tydeligvis vanskelig for enkelte å overholde. Ja, man kan få veldig lyst til å slå av og til. Men om du ikke klarer å motstå denne trangen, er det på tide å søke profesjonell hjelp.

Sjøl mener jeg at man ikke skal slå voksne menn heller*. Derfor skal jeg ikke gi Carl I. Hagen en sviende ørefik neste gang jeg ser ham. Jeg skal ikke bokse Thorbjørn Berntsen hardt i magen eller gi Aslam Ahsan ei skikkelig lårhøne. Jeg kommer til å ha gruelig lyst, men jeg skal beherske meg.

Illustrasjon: Grandville

* Unntatt i selvforsvar og på trening.

Leave a Reply

