Skip to content

Se hvem som kjøper klimakvoter nå!

February 15, 2007

Ok, det hadde kanskje ikke vært verdens beste filmtittel. Likevel synes jeg det er passende tittel på denne posten som inneholder ganske overraskende informasjon om kjøp av klimakvoter.

Jeg har aldri likt rally. Det vil si, det ser ustyrtelig morsomt ut å herje rundt i en bil på grusveiene, men som publikumssport er det dørgende kjedelig, og ut fra et prinsippielt miljømessig synspunkt er det selvfølgelig totalt forkastelig. Derfor har jeg alltid tatt det for gitt at rallyfans, og i hvert fall utøvere og arrangører av denne “sporten”* ikke kunne brydd seg mindre om miljøvern og global oppvarming.

Noe tyder på at jeg må moderere meg littegrann i min oppfatning av rallyfolket. I følge Aftenposten har arrangørene av Rally Norway kjøpt klimakvoter tilsvarende 150 tonn for å kompensere for både selve råkjøringa, TV-helikoptere og servicetrailere.

Et eksempel til etterfølgelse

Enten er rallyarrangørene mer miljøbevisste enn jeg hadde trudd, eller så har de funnet en genial PR-mulighet. Uansett er dette første gang et større idrettsarrangement i Norge kjøper klimakvoter for å gjøre arrangementet miljønøytralt. Dette kan og bør få ringvirkninger i idretts-Norge. Når miljøverstingene i rallymiljøet gjør det, hva da med andre idrettsgreiner? Ta for eksempel skisport: Skimiljøet i Norge ønsker gjerne å framstå som naturelskere og fremme en sunn og fornuftig bruk av vår vakre natur. Samtidig brennes det av adskillige megawatt i snøkanoner og skiheiser** rundt om i det ganske land. Hva hadde vært mer naturlig enn at store skiarrangementer kjøpte klimakvoter for å kompensere en smule for dette enorme energiforbruket? Dette gir ikke bare mening ut i fra et miljøsynspunkt, men også PR-messig: Skiforbundet kan da umulig ha råd til å framstå som mindre mijøopptatte enn Rally Norway!

Hva med publikum?

Et lite tankekors er det likevel at mens det kjøpes klimakvoter for rallykjørernes CO2-utslipp på 150 tonn, vil publikum slippe ut 450 tonn i sin valfart til konkurranseløypene. Hvis jeg fortsetter min sammenligning med skisporten, ser det antagelig enda verre ut. Den strømmen som går med under konkurranser er sannsynligvis reine bagateller sammenligna med de uhyrlige mengdene som skal til for å få vanlige skientusiaster som deg og meg opp i bakkene. Jeg vil derfor komme med en oppfordring til alle landets skianlegg: betal klimakvoter for strømmen dere bruker til heiser og snøkanoner. Øk prisen på heiskort hvis dere må, jeg betaler gladelig. Når alt kommer til alt, koker det ned til et ganske enkelt spørsmål: Dyre heiskort nå, eller ikke noe snø om 50-100 år?

* Hvis det har motor, er det ikke sport.

** Mea culpa

No comments yet

Leave a Reply

